Beginnen met microdosing: een stappenplan

Experts, onderzoekers en ervaren microdosers zijn in de afgelopen jaren uitgekoment bij ongeveer dezelfde richtlijnen. Deze delen we graag met je.

Protocol

Het protocol van James Fadiman is wat ons betreft de beste basis voor een eerste microdosing experiment. Dit gaat uit van een 3-daagse cyclus, die je 4 tot 8 weken lang volgt. Probeer dit microdosing schema minimaal een maand om te ervaren of het iets voor jou is, of het voordeel voor jou heeft. Als dit het geval is kun je jouw microdose traject vervolgen.d

DAG 1: Microdosing dag

DAG 2: Overgangsdag

DAG 3: Normale dag

DAG 4: Microdosing dag

Note: Dit onderzoeksprotocol van Fadiman is geen must, maar een richtlijn. Andere opties zijn bijvoorbeeld: 2 vaste dagen in de week plannen of om de dag microdoseren. Lees hier verder over alle protocollen.

DAG 1: MICRODOSING DAG

Stap 1. Om zo nauwkeurig mogelijk te kunnen microdoseren, is het aan te raden om met gedroogde substanties te werken. Aangezien paddenstoelen, truffels en San Pedro cactus niet in gedroogde vorm verkrijgbaar zijn (dat is strafbaar), dien je dit zelf voor eigen gebruik te doen. Voor meer informatie hierover klik hier. 

Sinds kort is er het eerste kant en klare verse Microdosing truffles product op de markt. Wellicht ben je ze al eens tegengekomen in de verschillende smartshops. In dit geval hoef je deze verse truffles niet te drogen. Het product is in porties van 6 x 1 gram vacuum verpakt. 1 tot 3 porties is 1 microdosis.

Stap 2.  Neem bij voorkeur voor 10.00 uur ’s morgens als eerste de lichtst mogelijke dosering.  Zo kun je bepalen of het sterker kan in het vervolg. Om de ideale dosis te vinden, dien je genoeg te nemen om de aanwezigheid van de substantie te voelen, maar niet genoeg dat het je dagelijkse routine in de weg zit. Neem de microdosering bij voorkeur op een lege maag, dan is is het sneller werkzaam. Het is geen punt wanneer je het na het ontbijt neemt. Het zal dan iets langer duren voordat het effect zal optreden. Veel mensen ervaren een verhoogd energiepeil, dus het is aan te raden om ‘s ochtends te beginnen. Zo voorkom je dat je slecht in slaap valt.

Verschillende substanties voor microdosing

Met microdosing praat men over het algemeen alleen over gedroogde substanties om zo nauwkeurig mogelijk te werk te gaan. Zolang een paddenstoel vers is, is het erg moeilijk om een consistente sterkte te behouden met elke microdosering die je neemt. Voor truffels geldt dit iets minder, omdat de dichtheid vele malen meer is. Zie deze link voor het verschil tussen Magic truffels vs. Magic Mushrooms.

  • Gedroogde truffels vanaf 0.20 gr tot 1.0 gr
  • 1 tot 2 gram verse Microdosing truffels
  • Gedroogde paddo’s vanaf 0.10 gr tot 0.30 gr
  • Gedroogde San Pedro cactus vanaf 0.50 tot 1.50 gr
  • LSD vanaf 5 mcg tot 15 mcg (let op: dit is zeer moeilijk vast te stellen)
  • 1cP-LSD, ALD-52 of 1p-lsd 5 tot 15 mcg
  • Gedroogde iboga wortelschors vanaf 0.30 gr tot 0.50 gr

Alhoewel met iboga wortel schors/tinctuur ook wordt gemicrodoseerd, informeren wij hier alleen bij het kopje Iboga over. Iboga heeft een dusdanige andere eigenschap, dat wij deze substantie niet tot de gangbare microdose middelen rekenen. Let op: Het bewerken van dit soort planten is verboden in Nederland en andere landen.

Sweet spot

OK, je hebt de juiste substantie gevonden en deze in doseringen verdeeld. Nu kun je beginnen met jouw microdosing routine. Kies voor de eerste dosering bij voorkeur een vrije dag uit. Zorg dat je geen verplichtingen hebt en ga bijvoorbeeld lekker wandelen in de natuur. Zolang je je sweet spot nog niet hebt gevonden is het aan te raden om geen auto te rijden of andere apparaten te besturen.

Stap 3.  De belangrijkste stap, wanneer je met microdosing gaat werken, is het vinden van de ideale dosis. Dit wordt de ‘sweet spot’ genoemd. Om deze te vinden kun je als regel aanhouden dat je tijdens een microdosering normaal dient te kunnen functioneren tijdens je dagelijkse bezigheden en sociale interacties. Fadiman spreekt over een sub-perceptuele microdosis. Dit betekent dat je geen visuele verstoringen dient te ervaren.  Een misvatting is dat je niets mag voelen van een microdosis. Je voelt zeker wel effect, maar niet te sterk, want dan focus je teveel op het effect zelf en dat is als een hond die zijn eigen staart achterna zit.  Het streven is om binnen 4x microdoseren je ideale dosis te vinden. Wanneer je niet precies weet naar welk effect je zoekt, kun je ervoor kiezen om met de hoogst microdosis te beginnen op een vrije dag, zodat je weet welk effect psychedelica heeft. Van daar uit stel je naar beneden af. Wanneer je tijdens jouw dag vergeet dat je een microdosis hebt genomen en door het vergrootglas kijkt dat mirodosing is, dan het je je sweet spot gevonden.

Microdosis te hoog?

Stap 4.  Mocht de dosis te sterk zijn en niet fijn aanvoelen, doe dan ademhalings- oefeningen. Zwem niet tegen de stroom in maar geef je over. Ontspan. Mediteer, wandel. Ook het kruid valeriaan kan soms kalmerend werken. Dit werkt voornamelijk bij paddo’s en truffels en minder bij LSD. Als de dosis te zwak voelt, neem er dan geen dosis bij, maar verhoog de dosis bij de volgende microdosing dag.

Stap 5.  Schrijf tijdens of aan het einde van de dag een kort stukje tekst of een schrijf paar steekwoorden op over je bevindingen en inzichten. Zeker je vergaarde inzichten zijn van belang. Dagelijks even stilstaan bij je dag en je gevoelens, en deze vervolgens opschrijven, helpt je om je inzichten concreet te maken.

DAG 2: OVERGANGS-DAG

Stap 6. Deze dag wordt de overgangs of transitie dag genoemd. Je neemt dan geen dosering. Deze dag is zeker zo belangrijk. Een microdosering werkt namelijk 2 dagen door in de hersenen. Schrijf ook hier kort op welke evt subtiele verschillen je opmerkt. Voel, ervaar en observeer. En luister pas daarna naar je verstand.

DAG 3: NORMALE DAG

Stap 7. De dag is ook een non-microdosing dag en wordt de ‘normale dag’ genoemd. De reden dat er op deze dag niet wordt gedoseerd, is om te voorkomen dat er tolerantie optreedt en om het verschil met de andere twee dagen goed te kunnen onderscheiden.

DAG 4: MICRODOSING DAG

Stap 8. Op deze 4e dag neem je de volgende dosering. Bedenk of je meer, minder of hetzelfde qua hoeveelheid werkzame stof wilt innemen. Het is essentieel dat je je ‘sweet spot’ vindt. Wanneer je meer wilt halen uit je ervaring, kun je voordat je de capsule neemt een intentie of een vraag bedenken, waar je die dag aan wilt werken of waar je op wilt letten. Voor meer informatie, ga naar de pagina Meer halen uit microdosing.

Werk met een dagboek / zelfbeoordeling

Vooral tijdens je eerste microdosingexperiment is het nuttig om een dagboek bij te houden. Door dagelijks bij jezelf in te checken en daar kort aantekeningen van te maken, kun je snel zien welke veranderingen optreden.

  • Bekijk de lijst van ‘aandachtsgebieden’ hieronder, en pas deze naar wens aan.
  • Op het einde van iedere dag, geef je jouw dag een cijfer op elk van deze onderwerpen.
  • Doe dit ook op de dagen dat je geen microdosis inneemt.
  • Maak daarna notities van wat je verder is opgevallen, en de inzichten die je hebt opgedaan

Het herhaaldelijk kort reflecteren op deze onderwerpen zorgt ervoor dat je nog bewuster omgaat met dit innerlijke avontuur. Stap even in de rol van de observator. Noteer ook zeker de inzichten die je gaandeweg opdoet, zoals interessante gedachten en ingevingen. En als je de behoefte voelt om nog even door te schrijven, doe dat! Dit helpt om al jouw inzichten te integreren in je leven. 

Hieronder volgt een lijst met onderwerpen en dagboekvragen die zich in de praktijk bewezen hebben. Je kunt deze overnemen en eventueel aanvullen met gewoontes of kwaliteiten die jij bij jezelf zou willen ‘tracken’.

DAGELIJKSE ZELFBEOORDELING

Algemene stemming

Bewustzijn van positieve emoties
Relaties & sociaal
Zelfliefde & zorg voor jezelf
Bewustzijn van (en omgaan met) negatieve emoties*
Stress*

Algemeen lichamelijk

Energieniveau
Slapen
Sport & beweging
Voeding & eetgewoontes
Pijn*

Algemeen werk & studie

Focus
Productiviteit
Creativiteit
Flow

* Deze beoordelingen kunnen omgekeerd zijn (bijvoorbeeld minder stress = hogere beoordeling).

DAGELIJKSE DAGBOEKVRAGEN

Wat viel je vandaag op, in de positieve zin?
Welke gedachten, gevoelens of emoties heb je daarbij waargenomen in jezelf?

Is er vandaag iets voor je opgekomen, intern of in je doen en laten, dat anders was dan je normaal zou verwachten?

BELANGRIJK: Wanneer wordt microdosing afgeraden?

  • Bij personen onder de 18 jaar
  • Niet in combinatie met alcohol of andere drugs
  • Bij zwangerschap of als je borstvoeding geeft
  • In combinatie met lithiumcarbonaat
  • In het geval van een psychische of lichamelijke aandoening en/of ziekte
  • Bij kleurenblindheid
  • In extreme gevallen van externe situaties in je leven waar je geen grip op hebt. Het heeft dan geen zin om je hier extra bewust van te worden

BELANGRIJK: Niet dagelijks microdoseren

Wij adviseren om niet elke dag aan microdosing te doen. Je zult dan niet kunnen monitoren hoe je basisgedrag zoals je productiviteit, creativiteit en stemming wordt beïnvloed. Een ander nadeel van iedere dag microdoseren is gewenning. Er lijkt volgens de data van Fadiman geen tolerantie op te treden bij microdosing, wanneer men zich houdt aan het protocol. Het gaat bij microdosing om een zeer krachtige stof. Een microdosis LSD en psilocybine zijn na 2 dagen volledig door het lichaam afgebroken. Doe je het dagelijks, dan raken je lichaam en geest waarschijnlijk gewend aan de stof waardoor het meer een gewoonte wordt (zoals koffie of nicotine dat voor veel mensen zijn). Fadiman raadt ook aan om na 8 tot 10 weken voor minimaal een maand te stoppen, om psychische gewenning te voorkomen. Dit is ook uit veiligheidsoverweging, aangezien er nog geen onderzoek is gedaan naar de gevolgen van microdosing op de lange termijn. Meer informatie over de risico’s van microdosing