Microdosing blog

Microdoseren en Beweging: 4 soorten bewegingen om de voordelen van microdosing te versterken

barefeet walking in nature

Dit is een gast blog post van Tim Glowik, een trauma geïnformeerde en somatisch geïnformeerde kracht en beweging coach.

Een van de manieren waarop ik persoonlijk geïnteresseerd ben in het gebruik van microdosering is door het te koppelen aan beweging en te vragen: “kan dit helpen een somatisch (lichaamsgeoriënteerd) genezingsproces te faciliteren?” Het gebied waar ik me het meest toe aangetrokken voel, is hoe we beweging kunnen gebruiken met plantengeneeskunde/psychedelica om een proces van her-innering te faciliteren. Kan dit ons helpen terug te keren naar het lichaam en er weer veiligheid in te vinden? De laatste 8 jaar heb ik met cliënten gewerkt om hun plant-medicijn ceremonies te helpen uitbreiden met het gebruik van gerichte bewegingsoefeningen. Ik geloof dat het gebruik van somatische technieken kan helpen bij het werken met trauma’s in het lichaam, zodat we kunnen leren onze grenzen rond die ervaringen te verleggen. Dit klinkt misschien ontmoedigend voor sommige mensen, maar de realiteit is dat het dat niet hoeft te zijn. In plaats van het trauma opnieuw te beleven, kunnen we leren terug te keren naar het lichaam als een manier om veiligheid te vinden. Die veiligheid kan dan veranderen in het verleggen van onze grenzen om het trauma minder impact te laten hebben op ons dagelijks leven. In plaats van 70% van onze emotionele energie in beslag te nemen, kunnen we er na verloop van tijd misschien voor zorgen dat het nog maar 20% in beslag neemt. Dat maakt een aanzienlijk deel van de energie vrij, die kan worden gebruikt om relaties te bevorderen, vreugde te brengen in ons leven, of paden te openen naar creativiteit.

Microdosering en Beweging: Een unieke combinatie

Het mooie van microdosering en beweging is dat het onwaarschijnlijk is dat iemand een re-traumatiserende gebeurtenis zal meemaken. Als de dosis sub-perceptueel is, is het realistisch om aan te nemen dat de grenzen aanwezig zullen zijn in tegenstelling tot de grensverleggende gebeurtenis van een grote dosis. Manieren vinden om die grenzen langzaam te verleggen zal ons toelaten om te pendelen en te titreren binnen de ervaring. We kunnen doorzetten tot waar we ons comfortabel voelen en dan terugschroeven wanneer nodig. Van daaruit kunnen we pendelen tussen veiligheid en grensverruiming.

De combinatie van opzettelijke beweging en microdosering kan een effectieve manier zijn om her-innering te vergemakkelijken en trauma te genezen. Foto door Dan Voss.

Microdoseren en Beweging: Vier soorten beweging

  Als ik met cliënten werk, deel ik bewegingen in vier categorieën op:
  1. Openende of uitbreidende bewegingen
  2. Afsluitende of beschuttende bewegingen
  3. Draaiende bewegingen
  4. Andere
Openende- en uitbreidingsbewegingen zijn oefeningen die ons in staat stellen ons uit te strekken, uit te breiden en potentiële mogelijkheden te aanvaarden. Deze kunnen eruit zien als rug buigingen, sprongen, of vogelhonden. Het zijn bewegingen bedoeld om het lichaam in staat te stellen de buitenwereld te accepteren als niet alleen veilig, maar ook verwelkomend. Afsluitende of beschuttende bewegingen stellen ons in staat energie naar binnen te trekken, grenzen te creëren, en veiligheid en geborgenheid van binnenuit te vinden. Bewegingen zoals hurken met je armen om je heen, het beren omhelzen van een zandzak, en zelfs de kinderhouding zijn allemaal goede voorbeelden van afsluitende bewegingen. Bij het uitvoeren van deze bewegingen kijken we of ze een gevoel van veiligheid en comfort terugbrengen in het lichaam. We schermen ons af van de buitenkant om een beetje rust aan de binnenkant toe te laten. Draaibewegingen zijn heel geschikt om te gebruiken wanneer zowel open- als sluitbewegingen opnieuw in het lichaam zijn opgenomen. We verbinden nu veiligheid met expansie en contractie. Van hieruit kunnen we leren om opgeslagen energie los te laten, het lichaam opnieuw te verbinden, en onze grenzen nog verder te verleggen. Andere bewegingen zoals gooien, zijwaarts buigen, en zelfs sprinten versterken allemaal de kracht. Ze stellen ons in staat om de grond en de zwaartekracht samen met onze spieren, pezen en botten te gebruiken om meer energie op te wekken dan ze uit zichzelf zouden kunnen.

Microdosering en beweging: Creëer een routine

  Ik raad aan om, indien mogelijk, een routine te creëren waarin je de relevante bewegingstypes van hierboven opneemt, ongeveer 30 minuten nadat je je microdosis hebt genomen (in landen waar het legaal is). De bewegingen kunnen worden gebruikt als warming-up voor een workout of als op zichzelf staande oefeningen. Test ze uit en kijk hoe het voelt. Andere momenten die goed werken zijn: Wakker worden en direct in lichte beweging komen kan helpen om paden te openen voor de microdosis om zijn werk te doen. Voor de meditatie of het ademwerk zal helpen om wat van de kleverigheid van de dag te verwijderen die in het lichaam vast komt te zitten. Vlak voor het slapen gaan zal je losmaken en tot rust komen, zolang je langzaam en met intentie beweegt. Het belangrijkste is dat je werkt in een tempo dat past bij wat je die dag nodig hebt.

Voorzorgsmaatregelen en herkennen waar we ons bevinden in een genezingsproces

  Wanneer we met beweging werken, moeten we ons altijd voorbereiden op de mogelijkheid dat een bewegingspatroon een tegengestelde of helemaal geen reactie teweeg kan brengen. Dat is volkomen normaal. Als dit gebeurt, zijn er opties. Je kunt altijd stoppen, vertragen, of een pauze nemen. Je kunt het verschil herkennen en de verwachtingen bijstellen. Tenslotte kun je er doorheen blijven werken en kijken of het je van de ene emotionele toestand naar de andere brengt. Het is allemaal perfect in orde. Het gaat er meer om je lichaam te voelen en het toe te staan los te laten. Ook al voel ik dat deze technieken prachtige mogelijkheden bieden voor genezing, toch moet ik erkennen dat niet iedereen in staat is om sommige bewegingen uit te voeren, de juiste vangnetten heeft om om te gaan met welke veranderingen dan ook, of de mogelijkheid heeft om in zijn lichaam te “voelen”. Handicaps, chronische ziekte, chronische pijn, een ernstig trauma of een gebrek aan veiligheid in hun persoonlijke omgeving zijn allemaal dingen die dit proces kunnen belemmeren of tegenhouden. Als dit het geval is, is het goed om te stoppen en niet verder te gaan. Jouw veiligheid en genezingsproces is van jou. Zoek uit wat voor jou het beste is, want dat is de perfecte oplossing.

Klaar om meer te leren over microdosering en beweging?

  Tim Glowik gaf op zondag 15 mei een virtuele workshop over Beweging en Microdoseren. Klik op de link om de replay te ontvangen. Deze workshop zal zich richten op een paar verschillende bewegingen die bedoeld zijn om het re-embodiment proces te vergemakkelijken. Het proces zal toegankelijk zijn voor iedereen op elk fitness niveau. Mensen met een handicap of mensen die lijden aan chronische pijn/ziekte zijn welkom en worden aangemoedigd om deel te nemen. Tim zal variaties aanbieden die binnen je grenzen werken.
Tim Glowik
Tim Glowik heeft de afgelopen 10 jaar zowel cliënten als andere trainers getraind in ademwerk, bewegingskwaliteit en atletiek. Hij heeft een unieke focus door gebruik te maken van een trauma geïnformeerde en somatisch geïnformeerde benadering om het lichaam te versterken en te helen met beweging. Maak hier contact met Tim

Deel deze post

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.