Uit de ervaringen van microdosers blijkt dat microdosing een goed hulpmiddel zou kunnen zijn bij bijvoorbeeld stemmingswisselingen, stress, angst en depressie. Maar we weten ook dat microdosing an sich geen wondermiddel is. De goede ervaringen zijn meestal verbonden met het nauwgezet, bewust waarnemen van gevoelens, gedachten en gedrag.

Er zij inmiddels apps waarmee je verschillende aspecten van je mentale welzijn kunt documenteren én bijsturen. Wij stelden deze top 5 samen met de beste apps voor mentale gezondheid.

Ze zijn natuurlijk geen vervanger voor therapie of coaching, maar ze bieden je wel dagelijks ondersteuning bij bepaalde zaken (destructieve gewoontes, onwelkome denkpatronen, dipjes) waar jij mee worstelt.

Onderstaande apps zijn allemaal beschikbaar voor iOS en Android.

Calm

Calm is een meditatie app met begeleide meditaties, sleep stories en ademoefeningen. Alle oefeningen duren minder dan 25 minuten, en focussen op bijvoorbeeld zelfvertrouwen, relaties en mindfulness op het werk. Het maakt niet uit of je een beginner bent of ervaring hebt met mediteren, je vindt makkelijk de meditatie die bij je past.

Download voor iOS of Android

Happify

Happify helpt je het dagelijks leven positiever te maken via korte meditaties tegen negatieve gedachten, stress en voor het opbouwen van zelfvertrouwen, success in je werk of studie en een meer mindful bestaan. Is meditatie niet jouw ding? Er zijn ook spelletjes, dankbaarheidsoefeningen, ideeën voor activiteiten en korte quizjes.

Download voor iOS of Android

What’s Up?

What’s Up? maakt gebruik van zowel cognitieve gedragstherapie als acceptance and commitment therapy (ACT), een methode die je helpt de  moeilijkheden in het lefen onder ogen te zien en beter om te gaan met depressie, angst en stress. Bevat een tracker voor positieve en negatieve gewoontes, een Get Grounded pagina en een Thinking Patterns pagina die je leert hoe je een negatieve interne monoloog kunt stopzetten.

Download voor iOS of Android

Moodtools

Moodtools biedt ondersteuning aan mensen met klinische depressie. De app biedt een cognitieve gedragstherapie gebaseerd dagboek waarmee je gedachten kunt loggen en analyseren, verder is er een track your symptom-tool, video’s die je stemming en gedrag positief beïnvloeden (van meditaties en natuurgeluiden tot TED talks) en zelfs een veiligheidsplan voor bij zelfmoordgedachten.

Download voor iOS of Android

CBT Thought Diary

Deze app maakt gebruik van cognitieve gedragstherapie (Engelse afkorting: CBT), een techniek die draait om het veranderen van je gevoel door je negatieve en onjuiste gedachtenpatronen te identificeren. CBT Thought Diary laat je deze gevoelens en emoties documenteren, analyseert de ‘denkfouten’ en evalueert je gedachten steeds opnieuw, zodat je steeds sterker staat wanneer er situaties opkomen die (normaliter) angst imboezemen of stress veroorzaken.

Download voor iOS of Android

 

Welke app gebruik jij ter ondersteuning van je microdosing routine? Ga je een van deze apps proberen? Laat het weten via de reacties hieronder. Wij zijn benieuwd naar alle ervaringen, positief of negatief.

 

Disclaimer: Wij willen duidelijk stellen dat noch microdosing, noch mobiele apps als vervanging te kunnen dienen voor therapie of welke andere behandeling dan ook door een erkend therapeut of GGZ-psycholoog. Zoek altijd eerst professionele hulp als je worstelt met depressiviteit, angst of een andere mentale aandoening.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *