Hoe microdoseer je

Stappenplan — Hoe microdoseer je?

Na het leren over de voordelen van microdoseren, het grondig onderzoeken van het onderwerp en het beslissen over de microdosing substantie en het doseerschema voor je eerste experiment is het tijd om aan de slag te gaan! Lees verder voor onze praktische richtlijnen over hoe je veilig, bewust en effectief kunt microdoseren.

Als je alles wilt leren over de risico’s, veiligheid, substanties of gewoon wilt weten of microdoseren de juiste weg voor je is, kijk dan eens naar onze 2,5 uur durende videocursus EXPLORE MICRODOSING.

Zowel de cursus als de praktische gids hieronder zijn gebaseerd op onze eigen ervaringen en die van onze 6000+ community leden, wetenschappelijke bevindingen, en duizenden anekdotische verslagen van mensen over de hele wereld die ook microdoseren.

Voordat we beginnen: Wanneer wordt microdosing niet aangeraden?

  • Als je jonger bent dan 18 jaar.
  • Als je zwanger bent of borstvoeding geeft.
  • Bij een geestelijke of lichamelijke aandoening en/of ziekte.
  • Als je kleurenblind bent.
  • In buitengewone gevallen van externe situaties in je leven die buiten je macht liggen (bijvoorbeeld: rouw)
  • In combinatie met alcohol of drugs.
  • In combinatie met lithiumcarbonaat
  • In combinatie met Tramadol.
  • Wanneer je aan het afbouwen bent van antidepressiva of angstremmers.

Deze ‘Hoe te microdoseren’ richtlijnen volgen het Fadiman Protocol, maar je kunt deze aanpassen aan je gewenste schema.

Het Fadiman Protocol (ook bekend als het Beginners Schema) is het meest bekende microdosing schema. Het is vernoemd naar Dr. James Fadiman, die dit protocol creëerde met als voornaamste doel de effecten van microdoseren op jezelf te observeren door duidelijk onderscheid te maken tussen microdosing dagen en niet-microdosing dagen. Het schema van James Fadiman is een uitstekende basis voor een eerste experiment met microdosing. Het gaat uit van een cyclus van 3 dagen, die je gedurende vier tot acht weken volgt.

MICRODOSERINGSSCHEMA:

DAG 1: 1e microdosing dag
DAG 2: overgangsdag
DAG 3: normale dag
DAG 4: 2e microdosing dag

CYCLUS: Ga gedurende vier tot acht weken door met deze cyclus
RESET: Twee tot vier weken rust

Hoe microdoseer je

Stap 1 — bereiding van de microdosis

De eerste stap is heel belangrijk bij het leren hoe je microdoseert: het nauwkeurig afmeten van de dosis. Hiervoor raden we aan om met gedroogde of vloeibare substanties te werken. Omdat de verkoop van heilige aardmedicijnen zoals psilocybine paddestoelen of truffels en de San Pedro cactus in de meeste landen illegaal is, zul je wellicht een betrouwbare alternatieve bron moeten vinden* of ze zelf moeten kweken voor persoonlijk gebruik.

Wanneer je je eerste microdosis meet, zorg er dan voor dat je een elektrische weegschaal gebruikt die tot twee decimalen kan meten. We raden aan met de kleinste dosis te beginnen en de dosis elke microdosing dag geleidelijk te verhogen als je voelt dat je meer nodig hebt om je ‘sweet spot’ te vinden. Het heeft de voorkeur om te microdoseren met gedroogde stoffen in plaats van verse producten, omdat het erg moeilijk is om bij elke dosis een consistente potentie te behouden.

In Nederland is het mogelijk om verse kant-en-klare microdosing truffels te kopen die vacuüm zijn geseald in porties van 6×1 gram. Een weegschaal, capsules of zelfs het drogen van de truffels is niet nodig. Bewaar ze gewoon in de koelkast en neem tussen de 0,5 en 2 porties (afhankelijk van je sweet spot).

Hoewel de schors/tinctuur van de iboga wortel soms wordt gemicrodoseerd, delen we deze informatie alleen voor educatieve doeleinden. Omdat iboga zulke verschillende eigenschappen en een diversiteit aan directe fysieke effecten heeft, raden wij microdosing met deze stof niet aan.

Aanbevolen doseringen voor microdosing voor elke substantie

  • Gedroogde magic truffels: 0,2–1,0 gram
  • Verse microdosing truffels: 5,0–2,0 gram (0,5–2 porties XP Truffels)
  • Gedroogde paddo’s: 0,1–0,3 gram
  • Gedroogde San Pedro cactus: 5,0–1,5 gram
  • LSD: 5,0–15,0 microgram (belangrijk: pas volumetrisch doseren toe om dit nauwkeurigheidsniveau te bereiken)
  • 1cP-LSD of 1P-LSD: 5,0–15,0 microgram
    Gedroogde iboga: 0,3–0,5 gram
  • LSA: 1,0-0,5 milligram (1/3-1 Hawaïaans babywoodrosezaad of 5-15 morning gloryzaden)
  • Ayahuasca: zie de pagina over Microdosing B. Caapi ​

Microdoseren met verse paddo’s, iboga, DMT en enkele andere psychedelica is niet gebruikelijk – daarom staan die doseringen niet in de lijst.

how to microdose
Verse XP-Truffels (6x1gram) verkrijgbaar bij Microdose.nl

Stap 2 — het nemen van de eerste microdosis

DAG 1: De eerste microdosing dag

Wij raden sterk aan om met microdosing te beginnen op een dag zonder verplichtingen (werk, familie, sociaal). Het is het beste om je microdosis voor 10 uur ’s ochtends op een lege maag in te nemen. Op deze manier zal het veel sneller werken. Veel mensen ervaren een verhoogd energiepeil, dus het is aan te raden om ’s morgens te beginnen en te genieten van een energiekere dag. Als je besluit je microdosis midden op de dag in te nemen, kunt je problemen ondervinden met in slaap vallen als het tijd is om naar bed te gaan.

Wat als de microdosis te sterk is?

Als de dosis je het gevoel geeft dat deze iets te sterk is, kunt je bijvoorbeeld een gebrek aan concentratie, enige verwarring, rusteloosheid of hoofdpijn ervaren. Weet dat je altijd lichamelijk veilig bent en dat je niet zult ‘trippen’ van de dosis die je hebt ingenomen. Hier zijn enkele tips van ons team:

  • Zwem niet tegen de stroom in, maar geef je over
    Doe wat ademhalingsoefeningen (bijv. de 4-7-8 ademhalingsoefening)
  • Ontspan en mediteer
  • Maak een wandeling
  • Luister naar je favoriete muziek
  • Kruidenthee of valeriaankruid kunnen ook een kalmerend effect hebben

Als de dosis te zwak aanvoelt, vul dan niet aan met een extra dosis, maar verhoog je dosis een beetje op de volgende microdosing dag.

Wat te doen in geval van een onaangename lichamelijke reactie?

Als je een onaangename lichamelijke reactie op microdosing ervaart, zoals hoofdpijn, misselijkheid of vermoeidheid, is het essentieel dat je dit onderzoekt.

  • Bepaal eerst of dit puur een lichamelijke reactie op de stof zelf kan zijn:
    • Je dosis is misschien te hoog
    • Een andere stof is misschien beter voor je.
  • Neem de tijd en ruimte om je met het gevoel te verbinden. Zonder oordeel, concentreer je erop en ga ermee zitten. Vaak is er een andere oorzaak dan direct gerelateerd aan de dosis of de stof; microdoseren staat erom bekend dat het ons bewust maakt van ‘aandachtsgebieden’ waar we nog (innerlijk) werk te doen hebben.
  • Wat probeert dit gevoel je te vertellen? Wat vraagt het van je? Dit zelfonderzoek is de moeite waard omdat er vele oorzaken kunnen zijn voor buikpijn, hoofdpijn, of andere lichamelijke reacties.

In beide gevallen leer je je meer bewust te worden van jezelf, van wat er in je leeft, en hoe je actie kunt ondernemen. Dit bewustwordingsproces stelt je in staat een leven te creëren waarin je gaandeweg authentieker wordt. Dit proces is de basis en het uiteindelijke doel van microdoseren!

De kans is zeer klein, maar…

  • Als je veel hinder ondervindt (bijvoorbeeld een allergische reactie) of je lichamelijke gezondheid in gevaar is, stop met microdoseren. De reactie zal vanzelf over gaan.
  • Neem indien nodig contact op met je arts of zoek medische zorg. Weet dat zij een geheimhoudingsplicht hebben, je wordt hier nooit beoordeeld of veroordeeld om het gebruik van een niet-legale substantie.
  • Informeer ons ook – zo kunnen wij toekomstige microdosers beter voorlichten.

Leer microdoseren 🧭 Video cursus

Onze praktische video cursus helpt je stap voor stap door jouw microdosing reis. In maar 2-4 uur ga je door alle aspecten: van voor bereiding en praktische zaken tot het meten van resultaten, optimalisatie en integratie.

Stap 3 — een (microdosing)dagboek bijhouden

Vooral tijdens je eerste microdosering experiment is dagelijks noteren van je waarnemingen, gevoelens en inzichten van onschatbare waarde vanaf de eerste dag van microdosering
(zelfs al zijn het maar een paar trefwoorden). Door dagelijks bij jezelf na te gaan en korte notities te maken, kun je snel zien welke veranderingen er plaatsvinden. Je verzamelde inzichten zijn belangrijker dan je in eerste instantie zou beseffen. Over het algemeen zal het bijhouden van een dagboek je helpen om je observaties concreter en tastbaarder te maken en ze te vertalen in duidelijke actiepunten en beslissingen voor je leven als met je verder gaat in je process.

Hieronder vind je een lijst van onderwerpen en dagboekvragen die effectief zijn gebleken voor veel mensen in onze community. Je kunt deze overnemen en eventueel andere gewoonten of kwaliteiten toevoegen die je wilt bijhouden. Beoordeel deze variabelen aan het eind van elke dag (overgangsdagen en gewone dagen inbegrepen!) op een schaal van 1 tot 10. Maak vervolgens aantekeningen van wat je nog meer is opgevallen en van de inzichten die je hebt opgedaan.

Dagelijkse zelfevaluatie:

*De beoordelingen kunnen worden omgekeerd (bijvoorbeeld, minder stress = hogere beoordeling).

Stemming

  • Bewustzijn van positieve emoties
  • Bewustzijn van (en omgaan met) negatieve emoties*
  • Relaties en sociale interacties
  • Zelfliefde en zorg voor jezelf
  • Stress*

Lichamelijk

  • Energieniveau
  • Slaap
  • Sport en beweging
  • Voeding en eetgewoonten
  • Pijn*

Werk en studie

  • Focus
  • Productiviteit
  • Creativiteit
  • Flow

Dagelijkse dagboek vragen:

  • Wat heb je, in positieve zin, vandaag opgemerkt?
  • Welke gedachten, gevoelens en emoties heb je bij jezelf waargenomen?
  • Is je vandaag iets opgevallen, innerlijk of in je handelingen dat anders was dan je normaal zou verwachten?

Door herhaaldelijk over deze gebieden na te denken wordt je je nog meer bewust van deze innerlijke reis. Stap dus voor een moment in de rol van de waarnemer. Zorg ervoor dat je aantekeningen maakt van de inzichten die je onderweg opdoet, zoals spannende gedachten en ingevingen. En als je de behoefte voelt om verder te schrijven, doe dat dan! Dat helpt om al je inzichten te integreren en om te zetten in concrete manieren om je leven te verbeteren.

Stap 4 — subtiel bewustzijn creëren

DAG 2 : Overgangsdag

Op de dag na een microdosing dag neem je geen dosis – dit wordt een overgangsdag genoemd. Deze dagen zijn net zo belangrijk als de microdosing dagen. De stof van de microdosis zal twee dagen aanwezig zijn in de hersenen en het lichaam. Wees je op deze dagen bewust van wat je voelt, ervaart en denkt, maar probeer niet te oordelen of te veel na te denken. Schrijf in plaats daarvan kort in je dagboek over de subtiele verschillen die je opmerkt. Door je reflectie op papier te zetten geef je je onderbewustzijn de kans om te spreken.

Hoe microdoseer je

Stap 5 — de resetperiode

DAG 3: Normale dag

Dag 3 is ook een niet-microdosing dag en wordt beschouwd als een normale dag omdat de stof dan niet meer actief is in je systeem. Door normale dagen in te bouwen in je microdosing routine voorkom je tolerantie van de substantie (elke keer meer nodig hebben om hetzelfde effect te bereiken) en maak je een duidelijk onderscheid tussen de microdosing- en overgangsdagen.

Stap 6 — vind jouw sweet spot

DAG 4: Tweede microdosing dag

Op dag vier neemt je de tweede microdosis. Overweeg om meer, minder of dezelfde hoeveelheid van de werkzame stof te nemen als op de eerste dag. De belangrijkste stap bij het werken met microdosing is het bepalen van jouw ideale dosis, de zogenaamde “sweet spot”. De regel is dat je tijdens het microdoseren normaal moet kunnen functioneren tijdens je dagelijkse activiteiten en sociale interacties. Wanneer je een lichte aanwezigheid van de stof voelt, maar niet zoveel dat het je dagelijkse routine verstoort, heb je je ideale dosis of “sweet spot” gevonden.

Dr. James Fadiman heeft het over een sub-perceptuele dosering, wat betekent dat er geen visuele verstoringen mogen zijn. Dit betekent echter niet dat je helemaal geen verschil zou mogen merken! Je kunt het effect zeker voelen, hoewel niet overheersend op een manier dat het te veel directe focus zou vereisen (in plaats van je aandacht te richten op je dagelijkse activiteiten).

Het doel is om de ideale dosis te vinden binnen de eerste vier keer microdoseren. Als je de kracht van je middel wilt ervaren en een goed gevoel wilt krijgen van hoe het ‘aanvoelt’, kun je ervoor kiezen om op een vrije dag te beginnen met de hoogste microdosis (zoals aangegeven in de doseertabel). Vanaf daar kun je de dosis geleidelijk afbouwen tot je de ‘sweet spot’ hebt gevonden.

Hier zijn enkele indicatoren dat je je sweet spot hebt gevonden:

  • Gedurende je dag ben je vergeten dat je een microdosis hebt genomen.
  • Je hebt het gevoel alsof je door een vergrootglas kijkt: je hebt een gevoel van verwondering en moeiteloosheid terwijl je doorgaat met je dag.
  • Aan het eind van de dag bezint je jezelf en denk je: “Dit was echt een goede dag”.

Neem in ieder geval de tijd om je bewust te worden van de aanwezigheid van de stof in je systeem. We raden je aan om op je eerste microdosing dag een mooie wandeling in de natuur te maken om met jezelf in contact te komen. Totdat je je ‘sweet spot’ hebt gevonden, is het aan te raden geen auto te rijden of andere gemotoriseerde apparaten te gebruiken!

Hoe microdoseer je

Stap 7 — balans creëren

DAG: 4–30

Microdosing is een krachtig hulpmiddel – en om verschillende redenen raden we het af om elke dag te microdoseren. In dit geval geldt: “minder is meer”. LSD en psilocybine blijven ongeveer 48 uur actief in het lichaam. Als je dagelijks microdoseert, bouw je tolerantie op en zal microdoseren psychologisch gezien een gewoonte worden, net zoals koffie drinken een gewoonte kan worden.

Op die manier zal je niet in staat zijn om nauwkeurig te evalueren hoe het je gedrag beïnvloedt, zoals productiviteit, creativiteit en stemming. Volgens de bevindingen van Dr. James Fadiman zou er geen tolerantie mogen optreden als je je houdt aan een van de bekende microdosingschema’s. Om psychologische gewenning te voorkomen, adviseert hij ook om na elke microdoseringscyclus een pauze van ten minste een maand in te lassen. Lees meer over de risico’s en bijwerkingen van microdosing.

Voor meer begeleiding in elk stadium van je microdoseringsreis, ga naar Begeleiding — we bieden 1:1 begeleiding, coaching, een community-based online cursus, en meer.

Wil je graag leren microdoseren?
Krijg GRATIS toegang tot de eerste les van onze videocursus EXPLORE MICRODOSING*.

* De cursus is Engelstalig. Door je in te schrijven ga je ermee akkoord dat Microdosing Institute jou gepersonaliseerde, Engelstalige e-mails mag sturen waaronder, maar niet beperkt tot berichten over events en speciale aanbiedingen.