meer halen uit microdosing

Haal meer uit microdosing

Hoewel microdosing je creativiteit, productiviteit en flow kan stimuleren, zijn er manieren om meer uit microdosing te halen. In essentie, hoe meer je aan mindfulness doet tijdens microdosing, hoe meer persoonlijke groei en transformatie het kan brengen.

We zullen het blijven herhalen; microdosing (of psychedelica) is geen quick fix. Microdosing kan licht werpen op je gedachte- en gedragspatronen, maar uiteindelijk ben jij nog steeds die ernaar moet kijken en een vastberaden poging moet doen om die patronen die je hoogste potentieel niet dienen te veranderen.

We hebben verschillende mindfulness concepten verzameld die je helpen meer uit microdosing te halen en je weg te vinden. Misschien ken je ze al. Het is ook waarschijnlijk dat sommige concepten meer met je resoneren dan andere. Dat is helemaal prima. Ieder mens kijkt door de woorden van anderen heen om zijn eigen waarheid te vinden. Maar als een concept je aanspreekt, moedigen we je aan om dieper te duiken en meer inhoud te vinden van de genoemde auteurs/leraren.

meer halen uit microdosing

Microdosering vergeleken met hoge doses psychedelica

Oosterse tradities (zoals meditatie, yoga, en mindfulness) en psychedelica lijken op het eerste gezicht verschillend; de een zoekt stilte door naar binnen te keren, terwijl de ander een orkaan van indrukken van buitenaf creëert. Echter, op het moment dat je door deze orkaan heen gaat, kom je op hetzelfde punt als oosterse mediteerders – volledig in vrede met jezelf, als een inherent onderdeel van ‘al dat is’. Uiteindelijk is alleen de reis anders. De bestemming is dezelfde.

Met dit in gedachten, wanneer we hoge doses psychedelica vergelijken met microdosering, vergelijken we een orkaan met een fris briesje. Microdoseren “rekt” deze reis over een langere periode met aanzienlijk minder verstoring, waardoor je de universele inzichten subtieler kunt integreren tijdens je dagelijks leven.

Microdosering verhoogt bewustzijn

Als iemand naar iets wijst, wil hij dat je naar het voorwerp kijkt, niet naar zijn vinger. Microdosing is hetzelfde. Focus op waar microdosing naar wijst voor jou als persoon, niet alleen de directe effecten (verhoogde focus, creativiteit, flow, etc.). Maar waar zou microdosering op kunnen wijzen? In essentie veroorzaakt microdoseren een verhoogd bewustzijn dat je in staat stelt je geest te observeren. Alle hectische gedachten over het verleden en de toekomst, oordelen over jezelf en anderen, en zorgen over wat er mis zou kunnen gaan.

Wanneer je je realiseert dat je niet je gedachten bent, kun je ze overstijgen en je ware aard en grenzeloze potentieel ervaren. Je zult in staat zijn je eigen keuzes te maken, ongeacht wat anderen zeggen. Je zult in jezelf geloven dat je alles kunt bereiken en je dromen kunt verwezenlijken.

Hoe gebruik je een verhoogd bewustzijn

Een verhoogd bewustzijn is geen direct voordeel of oplossing. Bewust worden van de vastgeroeste patronen in je leven, werk en relaties is niet genoeg om ze te veranderen. Het kan frustrerend zijn als je plotseling het inzicht krijgt dat je werk niet bij je past of je relatie niet werkt. In veel gevallen zal het een uitdaging zijn om deze inzichten om te zetten in acties.

LEES TIP: De kracht van nu door Eckhart Tolle
meer halen uit microdosing

Intenties zetten en inzichten verwerven

Begin op een microdosing dag met het formuleren van een intentie of vraag voor die dag. Bijvoorbeeld: waar wil je die dag extra aandacht aan besteden? Waar wil je je meer bewust van worden? Welke gedragspatronen zou je willen veranderen? Het is het beste om gedrags- en denkpatronen op te schrijven zodra je ze opmerkt.

Zet je intentie door na te denken over waarom je in de eerste plaats met microdosing aan de slag wilt. Maak hier een klein (dagelijks) ritueel van. Probeer een positieve toon te zetten met je intentie. Enkele voorbeelden:

  • Vandaag let ik bewust op mijn ademhaling
  • Vandaag laat ik mijn oordelen en meningen voor wat ze zijn
  • Vandaag ben ik geduldig
  • Alles is goed
  • Ik ben een positief mens

Je kunt een intentie zien als een speer die je gebruikt om te jagen op datgene waarvan je je meer bewust wilt worden. Op die manier word je een jager op inzichten.

Je kunt ook een verzamelaar worden van gedrags- en denkpatronen die niet langer je levenspad dienen. Observeer je acties die dag zonder een oordeel over jezelf te vellen. Wat zijn je triggers? Wanneer verval je in automatisch gedrag? Het is nuttig om je nieuwsgierigheid naar jezelf te vertalen in duidelijke vragen: Enkele voorbeelden;

  • Wat wil ik veranderen?
  • Waar wil ik me op richten?
  • Wat heb ik niet meer nodig?
  • Wat wil ik loslaten?
  • Wat wil ik transformeren?

Verstandig omgaan met je energie

Om meer uit microdosing te halen is het essentieel dat je je bewust wordt van hoe je je energie (en tijd) gebruikt. Er gaat evenveel energie zitten in jezelf gelukkig maken als in jezelf ongelukkig maken. De sleutel is dan om je energie te kanaliseren in de richting die je gelukkig maakt. Dus waar besteed je energie aan? Als de volgende richtlijnen een beetje lukraak klinken, nodigen we je uit om te proberen niet te oordelen. Laat dat oordeel voor wat het is.

Het loslaten van oordeel

Wij ervaren de werkelijkheid door de bril van onze in het verleden geconditioneerde gedachten, oordelen en meningen. Dus zien we de wereld met oogkleppen op. We zien de dingen niet zoals ze zijn; we zien ze zoals wij zijn. Onze oordelen onthullen meer over onszelf dan over het ding of de persoon waarover we oordelen!

Wanneer je te gehecht bent aan wat je zeker denkt te weten, mis je alles wat je nog niet weet. Het loslaten van je oordelen geeft je meer energie.

Wanneer je merkt dat je oordeelt, nodigen we je uit om jezelf de vraag te stellen; is mijn oordeel gebaseerd op waarheid? Kan ik er zeker van zijn dat het waar is? Waar komt het vandaan?

In het huidige moment zijn

In het huidige moment zijn is veel gemakkelijker gezegd dan gedaan. In het begin kost het wat moeite, maar na enige oefening kan het een tweede natuur worden. We bevinden ons vaak in ongunstige situaties, variërend van files, onaangenaam gezelschap, of het rouwen om een of ander verlies. Wanneer we weigeren een situatie te aanvaarden, veroorzaakt/verergert dat lijden terwijl de situatie onveranderd blijft. Wij kunnen alleen onze reacties op de situaties in ons leven beïnvloeden.

Door ons bewustzijn van de situatie te vergroten, in het heden te blijven, en ons niet te laten meeslepen door onze emoties, kunnen we loslaten en accepteren wat is. Probeer niet alles wat er gebeurt te overanalyseren of te begrijpen. Aanwezig zijn betekend je overgeven, en dan kun je al je (mentale) energie richten op het nu. Dat is waar je kracht ligt.

TIP om te leren meer aanwezig te zijn:

Probeer een plant, persoon of dier te observeren. Ga op in je bezigheden. Begin met eenvoudige taken zoals tandenpoetsen, schoonmaken of koken. Observeer je ademhaling en wat die met je doet als je die bewust ervaart.

Als je depressief bent, leef je in het verleden.
Als je angstig bent, leef je in de toekomst.
Als je in vrede bent, leef je in het heden.

Lao Tzu

Jezelf niet te serieus nemen

Om jezelf kunnen lachen maakt je licht. Een beetje zelfspot heeft nog nooit iemand kwaad gedaan. Te veel op jezelf gericht zijn kan echter uitputtend zijn, en je wordt doof en blind voor de rest van je leven. Omdat je moe bent, zie je de omringende wonderen niet meer.

De controle loslaten

Je hoeft je zenuwstelsel, bloedsomloop of ademhaling niet te controleren. Je hebt geen controle over het in slaap vallen en weer wakker worden. Dit zijn allemaal automatische processen die geen bewuste beslissingen vereisen. Je laat het gewoon gaan, en toch is het onder controle. Veel andere processen in het leven zijn hetzelfde.

In de video hieronder legt filosoof Alan Watts uit dat je de controle hebt als je de controle loslaat. Het klinkt als een paradox! Maar daarom zouden de controlefreaks onder ons eens moeten kijken.

Reageren op het leven of het leven scheppen?

Reageert je voortdurend op situaties terwijl ze zich ontvouwen? Wordt je voortdurend door emoties opgejaagd? Vraagt je je vaak af waarom het jou allemaal overkomt? Wat als je eens iets anders probeert? Wat is er als je actief het leven creëert dat je wilt leven in plaats van erop te reageren? Je kunt je leven creëren door te beslissen in welke omstandigheden je wilt verkeren. Je bepaalt waar je wilt zijn, met wie je wilt zijn en wanneer je daar wilt zijn. Door dat te doen, creëer je kansen en grijp je ze. Kortom, jij hebt de touwtjes in handen!

Maar, zoals eerder gezegd, er zijn altijd situaties waar je geen controle over hebt. Maar je kunt de controle terugkrijgen als je ervoor kiest te accepteren wat er is in plaats van slachtoffer te zijn van je emoties. Dit proces vergt veel oefening en bewustwording, maar de winst is aanzienlijk als je ervaart hoeveel aangenamer het leven is wanneer je niet bent overgeleverd aan je omstandigheden. Neem dus altijd de beslissing: wil je reageren, of wil je creëren?

Vertrouw op je intuïtie

Intuïtie is een hogere vorm van intelligentie die anders werkt dan het verstand. Het is meer een oerinstinct dat je altijd naar de juiste plek leidt, waarschijnlijk omdat onze intuïtie niet gehinderd wordt door ego, oordeel en kritiek.

Wanneer je je geroepen voelt om een bepaald pad te volgen, doe dat dan. En omgekeerd, als je voelt dat je het niet zou moeten doen, ga dan in geen geval tegen je intuïtie in. Er zou geen angst of ambitie betrokken moeten zijn bij je beslissing om op dat pad te blijven of het te verlaten. In plaats daarvan moet je zorgvuldig en bewust naar elk pad kijken. Je bent het aan jezelf verplicht om één vraag te stellen: Is dit een pad dat mijn hart wil volgen? En wees eerlijk in je antwoord. Leren je intuïtie te herkennen en erop te vertrouwen vergt moed en is voor de meesten van ons niet vanzelfsprekend. Toch is het een fantastische reis om te ervaren wat er gebeurt als je op je intuïtie leert vertrouwen en ernaar handelt.

Het identificeren van de verhalen van de geest

Het verstand is een fantastisch instrument als je weet hoe je het effectief moet gebruiken. Het kan echter ook ongelooflijk destructief zijn. Om het preciezer te zeggen: het is niet zo dat we de geest misbruiken, het is dat hij ons gebruikt. Het is alsof we bezeten zijn zonder het te weten, en we verwarren de entiteit die bezit van ons heeft genomen met onszelf. Dat is het probleem van onze tijd – we geloven dat we onze geest zijn.

Vrijheid ligt in het besef dat we niet die entiteit – de denker – zijn. Dan kunnen we beginnen de denker te observeren, en is een hoger niveau van bewustzijn in werking. Begin zo vaak als je kunt te luisteren naar de stem in je hoofd. Let vooral op herhalende gedachtepatronen, die platen die misschien al jaren in je hoofd zitten. Dit is wat bedoeld wordt met ‘de denker waarnemen’, wat een andere manier is om te zeggen: luister naar de stem in je hoofd, wees er als toezichthouder aanwezig.

Denk je wel eens: “Wat als…”, “Ik moet…”, “Ik moet zorgen voor…of anders…” Je identificeert je op dat moment met je geest, die je bang maakt door je te projecteren in een ingebeelde toekomst. Je bent machteloos om je tegen zo’n situatie te verzetten, simpelweg omdat die niet bestaat. Het is slechts fantasie. Alleen al het waarderen van het huidige moment kan deze waanzin stoppen. Je kunt deze waanzin stoppen door het huidige moment te erkennen. Constante innerlijke zorgen leiden niet tot actie, maar alleen tot meer zorgen. Het is als wedden tegen jezelf.

Zorgen maken neemt de problemen van morgen niet weg. Het neemt de vrede van vandaag weg.

Randy Armstrong

Tijd voor iets anders. Wanneer je jezelf betrapt op piekeren en overpeinzen, volg dan deze stappen:

  • Word je bewust van je ademhaling.
  • Voel de lucht in en uit je lichaam stromen.
  • Voel het energieveld in je
  • Het enige waar je ooit mee te maken krijgt in het echte leven – in tegenstelling tot de verzonnen verwachtingen van de geest – is dit heden
  • Vraag jezelf welk ‘probleem’ je nu hebt. Niet volgend jaar, morgen of vijf minuten vanaf nu.
  • Wat is er mis in dit huidige moment?

Als je naar die stem luistert, oordeel dan niet. Dat is in wezen dezelfde stem. Spoedig zul je beseffen: daar is de stem, en hier ben ik, luisterend naar die stem. Dat besef van “Ik ben” komt van een plaats voorbij de denkende geest. Wanneer je naar een gedachte luistert, ben je je ervan bewust en van jezelf als de getuige van die gedachte. Er is een nieuwe dimensie van bewustzijn ontstaan.

Een einde maken aan de illusie van tijd

De geest en tijd zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Als je je identificeren met de geest, heeft de tijd je in de val gelokt. Je zit gevangen in de neiging om te leven vanuit herinnering (verleden) en verwachting (toekomst) in plaats van in het heden. Deze neiging doet zich voor omdat het verleden een gevoel van eigenwaarde geeft en de toekomst verlossing of geluk belooft. Maar dit zijn allebei illusies.

Elke keer dat je je richt op het verleden of de toekomst, mis je het nu – het kostbaarste moment dat er is. Het enige moment dat er is. Het is de omgeving waarin je hele leven zich ontvouwt. Het leven gebeurt nu. Er is nooit een tijd geweest dat je leven niet nu was, en dat zal er ook nooit zijn.

Ten tweede is het nu het enige dat je kan helpen de geest te overstijgen. Het is de enige manier waarop je toegang kunt krijgen tot het oneindige en vormloze domein van het zijn. Heb je ooit iets ervaren, gedaan, gedacht of gevoeld buiten het nu? Is dat zelfs maar mogelijk? Nee. Haal de tijd uit de geest, en hij komt tot stilstand – tenzij je ervoor kiest om hem te gebruiken.

meer halen uit microdosing

Mediteren

Meditatie is niet voor niets een bekend instrument voor persoonlijke ontwikkeling – het is machtig. Daarom vinden wij het nodig om het ook hier te vermelden. Het is namelijk wetenschappelijk bewezen dat meditatie goed voor je is. Neurowetenschapper Andrew Newberg werd bekend door zijn hersenscans van mediterende monniken. Hij zag dat de hersenen tijdens meditatie in een flow zitten. Delen van de hersenen die het idee van afgescheidenheid creëren worden inactief, waardoor je je meer verbonden voelt.

Daarnaast vallen delen van de hersenen die tijd en ruimte definiëren in slaap. Weg zijn de zorgen over het verleden of de toekomst. Iets soortgelijks kan ook gebeuren wanneer je je intens concentreert op mooie muziek, de natuur of een schilderij. In een meditatieve toestand ontstaan diepe gevoelens van vrede en geluk. Ook in je dagelijks leven kun je hier baat bij hebben. Je wordt weerbaarder tegen stress, past je beter aan en krijgt meer zelfkennis.

Hoe te mediteren?

  • Begin klein. Zelfs vijf minuten per dag kunnen al een verschil maken.
  • De sleutel is consistentie. Beter vijf minuten elke dag. Dan een half uur een keer per week.
  • Begin met een geleide meditatie.
  • Het doel is niet om geen gedachten te hebben; het doel is om je bewust te worden van je gedachten.
  • Bewust worden van je gedachten helpt je om destructieve gedachtenpatronen te veranderen.

Dit zijn allemaal uitstekende hulpmiddelen om meer uit microdosing te halen. Bovendien kunnen ze complementair zijn met microdosing, omdat microdosering je bewuster maakt. Microdoseren wordt dan een hulpmiddel voor mindfulness.

Wij zijn er voor je met 1:1 begeleiding

Wil je beginnen met microdosing en leren wat de beste aanpak voor jou is?

Onze ervaren microdosing coaches bieden begeleiding tijdens elke stap van je microdosing reis.

Wil je graag leren microdoseren?
Krijg GRATIS toegang tot de eerste les van onze videocursus EXPLORE MICRODOSING*.

* De cursus is Engelstalig. Door je in te schrijven ga je ermee akkoord dat Microdosing Institute jou gepersonaliseerde, Engelstalige e-mails mag sturen waaronder, maar niet beperkt tot berichten over events en speciale aanbiedingen.